Bigos – wersja wegetariańska


Z grzybami, suszonymi śliwkami i kminkiem

Składniki:
    60 dkg kapusty kiszonej (uwielbiam wersję z dodatkiem marchewki i co ważne bez kminku, który dodaję sama)  
    2 ząbki czosnku  
    łyżeczka suszonego kminku 
    garść suszonych kalifornijskich śliwek  
    dużo suszonych grzybów  
    łyżka masła / zamiennie oliwa z pestek winogron  
    2 mniejsze cebule

Kapustę, 2-krotnie wypłukaną, szatkuję. Zalewam zimną wodą i gotuję z ząbkiem czosnku oraz łyżeczką kminku około 1 godziny. W czasie gotowania się kapusty,  namaczam w letniej, przegotowanej wodzie grzyby. Pozostawiam je na 15 minut, kiedy to miękną i puszczają kolor. Na patelni podsmażam (na maśle) cebulkę pokrojoną w kosteczkę.

Wodę po godzinie gotowania kapusty odcedzam, wywalam rozgotowany ząbek czosnku. Do kapusty dodaję resztę składników (śliwki, grzyby, cebulkę), całość zalewam odrobiną źródlanej wody. Dodaję łyżkę masła i znów gotuję. Aby rozgotować dodane do kapusty składniki, potrzebna jest kolejna godzina. 

W czasie gotowania wodę trzeba uzupełniać i pilnować, aby kapusta nie przywarła do dna. Ok. 10 minut przed końcem gotowania solę do smaku. Śliwki nadają bigosowi przepiękny, lekko-brązowy odcień i charakterystyczny słodkawo-kwaśny smak. Lubię je przed dodaniem soli mocno rozgnieść widelcem, po to aby nie były zbyt wyraźnie wyczuwalne wielkie kawałki (pod dzieci).

Uwaga: w wersji wegetariańskiej używam masła, w wegańskiej  – wyłącznie oliwy z pestek winogron.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *